Obs! Kolleksjoner lansert fra 2024 selges bare som enkeltoppskrifter og ikke hefter.

Kjøpsbetingelser

Vi sender kun til Norge (ikke Svalbard)

We only ship to Norway (excluding Svalbard).

För online-beställningar till Sverige, klicka här.
For online bestillinger til Danmark, klik her.

Hvordan kontakte nettbutikken?

Vi tar forbehold om eventuelle trykkfeil når det gjelder pris og informasjon om varer på siden. Ta gjerne kontakt med oss på nettbutikk@sandnesgarn.no eller ring (+47) 51 60 86 51 (hverdager kl. 8.00 – 11.30) hvis du har spørsmål. Ha gjerne ordrenummer klart hvis du ringer oss. Vi ønsker å gi deg god hjelp og en vellykket handel!

Må jeg kjøpe garn til et helt plagg?

Ved kjøp av en enkeltoppskrift må det kjøpes garn til denne, og ved kjøp av et hefte må man kjøpe nok garn til å strikke minst èn av oppskriftene. Dette inkluderer eventuelle garnalternativer oppgitt for oppskriften.

Dersom oppskriften er laget av/i samarbeid med Cecilie Skog, PetiteKnit, Tiril Eckhoff, leKnit, iiS Woodling eller andre samarbeidspartnere, må du kjøpe garnet som er brukt i oppskriften, ikke garnalternativer med mindre dette er oppgitt.

Vi forbeholder oss retten å kansellere ordre som ikke fyller disse krav.

Hva koster frakten?

Dersom du handler for over 799 kr er frakten gratis ved valg av levering til utleveringssted (MyPack Collect). 

Ved ordreverdi under 799 kr koster MyPack Collect 69 kr. Hjemlevering (MyPack Home) koster mellom 129 kr og 149 kr uansett ordrebeløp, avhengig av om du velger uten eller med signatur.

Alle priser er inklusive moms. Vi sender dessverre ikke til øygruppen Svalbard eller Jan Mayen. Dersom man legger inn en ordre med levering til postnummer som tilhørende disse områdene, vil ordren bli kansellert og ordrenbeløpet refundert.

Hvordan kan jeg betale?

Vi tilbyr to betalingsmetoder: Klarna og Vipps. Med Klarna Checkout kan du betale med kort, delbetaling eller faktura. Her er en beskrivelse av de ulike betalingsalternativene:

  • Kort – Betal med ett klikk: Her legger du inn ditt kortnummer, utløpsdato og CVC-kode. I de fleste tilfeller må du legitimere deg med BankID. Når du betaler med denne metoden vil beløpet reserveres på din bankkonto frem til nettbutikken har pakket din ordre, da vil pengene trekkes fra din konto. Ved eventuell kansellering av kjøp blir reservasjonen gå bort, og ingen beløp blir trukket fra din konto.
  • Få først. Betal senere. – Smidigere blir det ikke: Her kan du velge å få en faktura på kjøpet og betale innen 30 dager, eventuelt utsette betalingen lengre mot et ekstra gebyr. Fakturaen blir sendt fra Klarna til din epost når nettbutikken har pakket din ordre og gjort den klar til sending. Når du velger faktura er du nødt til å oppgi personnummer til Klarna for kredittvurdering. Personnummeret må stemme med navnet på mottaker og folkeregistrert adresse. Dette er for å forhindre svindel. Kommunikasjonen sendes kryptert fra deg til Klarna, og ditt personnummer vil ikke være tilgjengelig for noen andre enn Klarna. Dersom du behøver å utsette forfallsdato på fakturaen, eller fryse fakturaen fordi du skal returnere en vare, kan du enkelt gjøre dette ved å logge deg inn på Klarna.no eller kontakte deres kundeservice som du finner her.
  • Del opp. Betal litt hver måned: Her inngår du en låneavtale med Klarna, tilsvarende et banklån, hvor du betaler per måned. Her tilkommer renter og gebyrer til Klarna.
  • Kredittkort eller debetkort – Fyll inn kortdetaljer: Til forskjell fra det første betalingsalternativet, vil beløpet for varene du kjøper trekkes fra din konto rett etter du har gjennomført betalingen, og Klarna vil ikke huske dine kortdetaljer til neste gang.
  • Vipps: Etter at du har bekreftet betalingen i Vipps-appen på din smarttelefon vil beløpet bli reservert på din konto frem til nettbutikken har pakket din ordre. Ved eventuell kansellering av kjøp blir reservasjonen gå bort, og ingen beløp blir trukket fra din konto.
  • Ved tilbakebetaling av et beløp, for eksempel hvis du har returnert varer til oss, vil Klarna i noen tilfeller be deg om kontakt- og kontoinformasjon for å gjennomføre tilbakebetalingen. Dette sender de deg e-post om fra epostadressen noreply-no@klarna.no.

 

Vi tar forbehold om eventuelle endringer fra Klarna eller Vipps’ side. Du finner til enhver tid oppdatert informasjon fra Klarnas kundesenter og Vipps' kundesenter.

Hvilke leveringsmetoder kan jeg velge?

Vi benytter PostNord som fraktleverandør for alle våre pakker. Vi tilbyr tre leveringsalternativer: Standardalternativet MyPack Collect, hvor du selv henter pakken på ditt valgte PostNord utleveringssted eller pakkeautomat, samt MyPack Home hvor du får pakken levert hjem til deg. Med hjemlevering får du alternativene med og uten signatur. 

Dersom du velger å hente pakken på utleveringssted må du gjøre dette innen 7 dager etter at du har fått SMS og/eller epost om at pakken er ankommet, eller utsette med 7 nye dager. Se mer under avsnittet "Hva skjer om jeg ikke henter pakken?".

Hvis du velger pakkeautomat får du melding på SMS fra PostNord, der de blant annet informerer deg om at du trenger appen "mypostnord" for å låse opp skapet pakken din ligger i. Den eldre appen "PostNord" fungerer ikke på åpning av skap i Norge. Mer informasjon

Dersom du velger MyPack Home, vil du dagen før levering få en sms og/eller e-post med leveringsinformasjon, og du vil få mulighet til å spesifisere leveringstid.

Dersom du velger hjemlevering med signatur (149 kr), er det viktig at du er til stede ved levering og signerer for pakken. Ved bruk av denne leveringsmetoden er pakken din forsikret. Dersom du velger hjemlevering uten signatur (129 kr) vil budet legge pakken utenfor døren din eller i din postkasse, og sende deg en SMS når dette er gjort. Sandnes Garn og PostNord står ikke ansvarlig for et eventuelt tyveri av pakken, skade/tap som følge av vær eller lignende etter at den har blitt levert. Denne leveringsmetoden egner seg ikke dersom du bor i blokk eller annen bolig hvor man må låse seg inn for å komme til døren din. Mer informasjon

Kan dere endre adressen?

Vi har dessverre ikke mulighet til å endre adressen du oppgir ved bestilling og det er derfor viktig at den skrives inn korrekt.

Hvor lang tid tar leveringen?

Vanligvis vil varene sendes fra oss første arbeidsdag etter at ordren er mottatt. Når vi pakker ordren din vil du få en e-post med en lenke for å spore pakken din på PostNord sin nettside og app. I Sør- og Midt-Norge er normal leveringstid fra PostNord 1-2 virkedager. Ellers i landet er leveringstiden 2-5 virkedager. Våre sendinger blir transportert via tog og bil, og leveringstiden kan påvirkes av eventuell nedsatt fremkommelighet på bane og vei.

Etter helligdager og etter kampanjer, eller ved ekstra stor pågang, kan behandlingstiden ta noe lengre tid enn normalt. Vi tar forbehold om at varer kan være utsolgt uten at dette kommer frem i nettbutikken, og at det kan være forsinkelser fra leverandører som går ut over oppgitt leveringstid.

Under koronapandemien har det dessverre i perioder vært forsinkelser hos PostNord som følge av smittevernstiltak og sykdom. Disse skjer som regel i perioder hvor myndighetene innfører ekstra strenge tiltak.

Kan noen andre hente pakken for meg?

Dersom du er forhindret fra å hente pakken din for eksempel som følge av koronarestriksjoner, kan du gi andre fullmakt til å hente pakken for deg. Dette gjør du via myPostNord. Det er viktig at den som henter pakken har med gyldig ID til mottaker, til seg selv, samt hentekoden. Du finner mer informasjon hos PostNords kundesenter.

Hva skjer om jeg ikke henter pakken?

Hentefristen på utleveringssted er 7 dager (per september 2022). Du kan imidlertid utvide tiden kostnadsfritt på my.postnord.no. Varer som ikke hentes på utleveringsstedet innen fristen blir returnert til oss. For alle pakker som ikke hentes forbeholder vi oss retten til å fakturere kr 200,- for å dekke frakt-, ekspederings- og håndteringskostnader.

Når vi mottar pakken din i retur vil vi kreditere det du har betalt så snart som mulig, minus gebyret på 200 kr. Det kan ta noen dager før betalingsleverandøren har overført beløpet, opp til 5 virkedager. I noen tilfeller vil Klarna be om informasjon for å forsikre seg om at pengene blir utbetalt korrekt. Denne forespørselen vil de sende fra epostadressen noreply-no@klarna.no. Les mer om tilbakebetaling fra Klarna på deres nettside. Det vil kunne ta opp til 10 dager før refusjonen er på konto dersom du benyttet Vipps som betalingsmetode.

Hva om jeg angrer på kjøpet?

Angreretten gjelder ved forbrukerkjøp, salg til foretak innbefattes ikke av forbrukerkjøpsloven. I følge lov om angrerett gjelder angrefristen fra den dagen kjøperen mottok varen og 14 dager fremover. Dersom du vil angre på kjøpet returnerer du varene i samme stand som du mottok dem og legger ved utfylt angrerettskjema som mottas i ordrebekreftelsen. Det kan også lastes ned her. Om du ikke har muligheten til å skrive ut skjemaet kan du fylle det ut digitalt, lagre og sende det per e-post til nettbutikk@sandnesgarn.no.

Om du ønsker kan du kjøpe ferdig utfylt adresselapp på PostNord sine nettsider, som du siden skriver ut og klistrer på pakken. Ved bruk av denne ordningen kan du også spore pakken. PostNord tilbyr betaling med bankkort og Vipps, og det koster mellom 139 kr og 227 kr, avhengig av hvor i landet du bor (per februar 2021). Adresselapp bestilles og betales her: PostNord retur. Pakken leveres deretter til PostNord. Du kan finne ditt nærmeste leveringssted her: postnord.no/service-points.

Alternativt kan du sende varene med Posten (Bring) fra ditt lokale postkontor. Da er det viktig at du skriver på adressen nedenfor.

Returer sendes til:
Sandnes Garn AS Nettbutikk
Postboks 143
N-4301 Sandnes

Du vil få tilbakeført det du har betalt, inkludert eventuell frakt om hele ordren returneres. Merk at ved bruk av angrerett betaler kunde returporto. Beløpet tilbakebetales innen 10 dager etter at vi har mottatt varene, avhengig av betalingsleverandør og din bank.

Angrerett på digitale oppskrifter

Angreretten på oppskriften faller bort når du åpner den digitale oppskriften, jf. Angrerettloven § 22 punkt n.

Hvordan reklamerer jeg?

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må du innen to måneder etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi Sandnes Garn skriftlig melding (e-post eller brev) om at du vil påberope deg mangelen. Dette kalles reklamasjon. Sandnes Garn vil da gi deg informasjon om hva du skal gjøre videre. Reglene om reklamasjon finnes i Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven).

Hvis du tar kontakt med nettbutikk@sandnesgarn.no kan vi sende deg en kode som du bruker til å bestille returlapp. Denne er forhåndsbetalt av oss. Etter at du har fylt ut og printet ut adresselapp fra PostNord retur, klistrer du den på pakken som du leverer til et av PostNords utleveringssteder, for eksempel der du hentet pakken. Du kan finne ditt nærmeste leveringssted her: postnord.no/service-points.

Alternativt kan du for egen regning sende varene med Posten (Bring) fra ditt lokale postkontor. Da er det viktig at du skriver på adressen nedenfor.

Returer sendes til:
Sandnes Garn AS Nettbutikk
Postboks 143
N-4301 Sandnes

Du vil få tilbakeført det du har betalt. Beløpet tilbakebetales innen 10 dager etter at vi har mottatt varene, avhengig av betalingsleverandør og din bank.

Hvor er ordrebekreftelsen?

For å være sikker på at du får ordrebekreftelse og hentemelding fra PostNord, pass på at riktig mailadresse og telefonnummer er oppgitt. Om du ikke får ordrebekreftelsen anbefaler vi å sjekke søppelpost-mappen.